מילון מונחים

מילון מונחים – מזוודות ותיקים

מזוודות- מושגים כלליים

אינצ'– היא יחידת מדידה של אורך הנהוגה בעיקר באירופה, השווה 2.54 סנטימטר. מזוודות מגדירים על פי אינצ'ים המייצגים את גובה המזוודה מהרצפה ועד לקצה הידית הנשלפת כאשר היא סגורה (קו ישר – לא אלכסון כפי שנהוג לעתים לחשוב). חשוב להדגיש כי מדד האינצ'ים אינו מייצג את נפח המזוודה שכן הנפח נקבע גם ע"י רוחב ועומק המזוודה. מדד הנפח הינו ליטרים.

מזוודת עלייה למטוס (טרולי) – זוהי מזוודה קטנה אשר עומדת בתקן חברות התעופה כמזוודה שניתן להכניסה לתוך תא הנוסעים במטוס ואין צורך לשלחה עם כל המטען בבטן המטוס. המזוודות המוגדרות כמזוודות לעליה למטוס הינן מזוודות של עד 21" (גובה מהרצפה של עד 56-55 ס"מ). מידות המזוודה משתנות בהתאם לחברת התעופה.

חליפון – תיק ייעודי לנשיאת חליפות. קיימים חליפונים לנשיאה על הכתף באמצעות רצועה, וקיימים חליפונים עם גלגלים וידית טרולי.

מרכיבי המזוודות

ידית טרולי– ידית הטרולי היא הידית הטלסקופית הנשלפת המיועדת לגרירה של התיק או של המזוודה מאחורי הנוסע או לצדו. רוב הידיות כיום מיוצרות מאלומיניום ובעלות לחצן בורר מצבים המאפשר נעילת הידית במס' גבהים עפ"י צרכי המשתמש.

.גלגלי ספינר (4 גלגלים)– גלגלים המסתובבים ב- 360° סביב צירם ומאפשרים לשנע את המזוודה בצורה נוחה יותר שכן הינם נעים לכל הכיוונים עפ"י רצון המשתמש. במזוודות בעלות 2 גלגלים המזוודה נגררת מאחורי המשתמש ונמשכת ע"י ידית הטרולי, אולם מזוודות עם גלגלי ספינר ניתן לשנע בדחיפה ולנוע איתן גם בצידי הגוף.

רוכסן הרחבה– ב- 99% מהמזוודות הרכות כיום ובחלק מהמזוודות הקשיחות קיים רוכסן נוסף המאפשר הגדלת נפח המזוודה בעת פתיחתו. לעיתים מאפשר רוכסן ההרחבה להוסיף עוד כ- 15% לנפח המזוודה/ התיק.

מזוודות- סוגי מנעולים

מנעול מפתח – מנעול הננעל באמצעות מפתח ונועל בד"כ את רוכסני התיק או המזוודה.

מנעול קומבינציה – מנעול ללא מפתח אשר נועל את הרוכסנים ע"י קיבוע קוד (בד"כ 3 ספרות) ע"י סיבוב גלגלי שיניים, כמו בכספת. מנעול קומבינציה יכול להגיע בצורת מנעול מקובע למזוודה או בצורת מנעול תלייה.

 מנעול TSA– משמעות השם TSA הנה Transportation Security Administration. בעקבות אירועי 11 בספטמבר החליטו ברשות שדות התעופה האמריקאית כי לא ניתן יהיה יותר לנעול מזוודות, אלא אם כן המנעול יהיה מנעול מסוג  TSAהמכיל מקום למפתח master המאפשר לאנשי ביטחון שדות התעופה לפתוח את המנעול מבלי להסב נזק למזוודה. במקרה בו מזוודה תהיה נעולה במנעול שאינו TSA אנשי הביטחון עשויים לשבור את המנעול ולעיתים לשבור ולקרוע את ראשי הרוכסן. סימון מנעול TSA הינו מעוין אדום. יש לציין כי לא בכל שדה תעופה משתמשים בפטנט זה (כרגע, בצפון אמריקה ובישראל הפטנט מיושם).

חומרים של מזוודות ותיקים

מזוודה רכה – מזוודה בה המעטפת עשויה מבד. שלד המזוודה קשיח אולם היא נקראת רכה בגלל הגמישות ויכולת הדחיסה שאינה קיימת במזוודה הקשיחה.

מזוודה קשיחה – מזוודה שמעטפתה עשויה בחומר קשיח (פלסטיק על נגזרותיו).

חומרים של מזוודות רכות:

בליסטיק ניילון – סוג של אריג, פותח ע"י תאגיד DuPpont העולמי כאריג המשמש לייצור האפודים הצבאיים במלחמת העולם השנייה. בד זה הינו עבה וקשה ומבוסס ברובו על ניילון המאפשר חוזק ועמידות מצד אחד ודוחה ומונע חדירת מים עקב צפיפותו הרבה.

 EVA– הוא חומר פולימרי קשיח וגמיש המקנה קשיחות למזוודות רכות.

דנייר –  הינה יחידת המידה המייצגת את צפיפות המסה הלינארית של סיבים באריג המוגדרת כסך המשקל בגרמים לכל 9,000 מטר לינארי. בעולם הטקסטיל בכלל ובעולם המזוודות והתיקים בפרט נהוג ללציין את הדנייר של הבד. ככל שהדנייר גבוה יותר כך האריג/ בד ממנו עשוי המוצר הינו חזק ועמיד יותר לשפשופים וקרעים, אולם יש לזכור כי זה גם משפיע על המשקל העצמי של המוצר.

חומרים של מזוודות קשיחות

 ABS– הוא פולימר סינתטי תרמו-פלסטי המשמש לייצור רכיבים קלים וקשיחים ביציקה או בוואקום כגון צינורות, חלקי רכב (טסות), קופסאות, קסדות מגן וכו'. החומר מאופיין ביחס בין המשקל הנמוך ועמידה בפני לחץ. במשך שנים היה זה החומר הנפוץ לייצור מזוודות קשיחות אולם כיום קיימים תחליפים טובים למזוודות בגמישותם ובעמידותם בפני שברים וסדקים כמו הפוליפרופילן והפוליקרבונאט.

פוליפרופילן (Polypropylene) – הינו החומר הנפוץ ביותר מזה שנים לייצור מזוודות. חומר זה מתאפיין בחוזק וקשיחות רבה ביותר, עמידות מירבית בפני לחצים ועומסים גבוהים ובעל עמידות תרמית מעולה. חברת סמסונייט מייצרת מזה שנים מזוודות מחומר זה שהינן בלתי שבירות כמעט לחלוטין, אולם החיסרון שלהן בא לידי ביטוי במשקלן הגבוה יחסית לחומרים החדשים כמו הפוליקרבונאט.

פוליקרבונאט (Polycarbonate)–  גם הוא חומר תרמו-פלסטי חזק והינו שחקן חדש יחסית בתחום המזוודות הקשיחות. יצרני המזוודות חיפשו חומר שמצד אחד תהיה לו את העמידות והחוזק לעמוד בלחצים וחבטות כמו הפוליפרופילן ובמקביל ישלב משקל עצמי נמוך על מנת להקל את משקל המזוודה עקב הרגולציות החדשות של חברות התעופה לגבי משקל המטען המותר. חומר זה משלב משקל נמוך, חוזק, גמישות ובידוד אך מזוודות מחומר זה יקרות יותר בד"כ עקב עלות הייצור הגבוהה.

Curvפטנט רשום של חברת Samsonite שהינו שילוב ייחודי של רצועות פוליפרופילן שזורים הדחוסים בלחץ ובחום גבוה. חומר זה הינו הקל ביותר, עמיד לשריטות וגמיש מאוד – דבר המאפשר עמידות מפני המכות, החבטות והטלטולים הקשים ביותר.

תיקי עור

קיימים סוגים רבים של עורות מהם מייצרים תיקי עור. ההבדלים בין העורות השונים נובעים בד"כ מסוג החיה, מהחלק בחיה ממנה נלקח העור, במיקום השכבה ממנה נלקח העור, בעובי השכבה ובסופו של דבר בסוג העיבוד. התוצאה באה לידי ביטוי בד"כ במרקם העור על התיק, בקשיחות, בחספוס, בטקסטורה ובמשקל התיק.

עור שפלט (split leather) – סוג העור הנפוץ והזול יותר מבין הסוגים השונים. עור שפלט בד"כ נלקח מהשכבות התחתונות של העור, בד"כ האמצעית והתחתונה- קרוב יותר לבשר.

עור בפאלו (או עור הפוך)– בד"כ עור מסוג שפלט שעבר עיבוד בו הוסרה השכבה העליונה ובנוסף עבר גרוד/שפשוף להקניית המרקם המחוספס והפלומתי.

עור נאפה– העור הרך ביותר למגע. מצוי לרוב בריהוט (ספות מעור נאפה). אחת התכונות הייחודיות היא המשקל הקל של תיקי הנאפה ביחס לשאר התיקים.

עור ברידג' – העור המשובח ביותר, במרקם קשיח, הנלקח מהשכבה העליונה של העור, בד"כ מאזור הצוואר (אופייני לחברות האיטלקיות).